Toppa formen med höstmotion

Hösten är här och många ser det som en perfekt ursäkt att lägga ner allt vad träning heter. Det gäller dock inte för oss! Att sporta och motionera på hösten är både kul och bra för dig!

När graderna börjar sjunka, är det för kallt för att sitta stilla utomhus. Samtidigt vill du förmodligen inte sitta inomhus och bara titta ut ifrån ditt fönster. Därför är rörelse under hösten ett perfekt sätt att få upp kroppstemperaturen. Ta en cykeltur, en löprunda eller en lång skogspromenad. Det finns många fördelar med att träna utomhus under de mörkare månaderna. Du slipper till exempel att trängas i ett svettigt gym inomhus. Under vinterhalvåret är infektionsrisken stor, så utomhusaktiviteter gör att du har större chans att hålla dig frisk och hälsosam. I denna artikel kommer du få några bra tips, som håller dig och din träning i schack ända fram till våren!

Uppvärmning

Oavsett om du sportar inomhus eller utomhus, är musklerna mer känsliga för kallare temperaturer under hösten och vintern. En bra uppvärmning är därför avgörande för varje sportaktivitet och nödvändigt för att undvika skador. Låt dina muskler vänja sig vid att stretcha och att du sakta, men säkert, bygger upp dina rörelser. Detsamma gäller även under nedvarvningsfasen. Glöm med andra ord inte hur viktig rätt uppvärmning är!

Om du inte är så van att motionera kan det vara svårt att veta exakt vad du bör göra för uppvärmning. Det finns olika sorters uppvärmning, men om du ska ut och springa eller göra andra fysiska aktiviteter kan det vara bra att värma upp lugnt och metodiskt. Gradvis bygger du intensiteten, så din kropp och dina muskler hinner att anpassa sig efter aktiviteten.

Börja sedan med de stora muskelgrupperna och se till att de värms upp och fungerar som de ska. Värm till exempel upp dina rygg-, ben- och magmuskler innan du ger dig på axelmusklerna, för att sedan gradvis gå över till de muskler som du använder mest för din specifika motionsform.

Det är också viktigt att förbereda din kropp på de rörelser som din träning innebär och kräver. Det är bra att få in både smidighets- och stretchövningar som en del i din uppvärmning och glöm inte bort att effekten av din uppvärmning inte håller särskilt länge. Därför bör du börja med din träning efter 5-10 minuter från det att uppvärmningen är slut.

Motionera tillsammans med andra

Låter det inte som en bra idé att kombinera motion med socialt umgänge? Börja därför motionera med andra människor som du tycker om. Kanske kan det vara kollegor, grannar, familj eller vänner. Försök att planera in detta ett par gånger i veckan. Istället för att lägga tid på att prata i telefon, kan diverse ämnen avhandlas under motionsrundan. Att motionera i grupp kan med andra ord vara bra för både kropp och själ. Att ge sig ut på en runda en härlig höstkväll tillsammans med en eller flera människor är underbart och kommer göra susen!

Personlig tränare kan göra susen

Ett annat sätt att slippa motionera själv kan vara att be en personlig tränare att hjälpa dig med att komma igång. Kanske förknippar du en personlig tränare med gym och diverse apparater? Det finns dock många andra sätt personliga tränare jobbar på. Det finns personliga tränare som kan ta sig dit där du befinner dig. Många föredrar faktiskt att vara utomhus och hösten är en perfekt årstid, eftersom vädret varken är för varmt eller kallt.

Många personliga tränare lägger gärna upp en utomhusträning för dig och tar naturen till hjälp för att få in rätt träning. I skogen är det perfekt att träna både styrka och kondition, eftersom det blir en naturlig variation av underlag.

Det finns många fördelar med att träna med en personlig tränare utomhus. Kanske är du trött på samma gamla träning som du alltid gör. En PT kan visa dig nya övningar och hitta nya vägar till att nå ditt önskade resultat. Dessutom blir det en extra morot om du har en erfaren träningsperson som får dig att kliva utanför din bekvämlighetszon. En PT kan med andra ord ge dig nya perspektiv, så du lyckas att nå dina mål.

Anpassa kläder efter väder

Alla har vi väl någon gång skyllt vår bristande motion på dåligt och ruskigt väder, men om sanningen ska fram finns det inget dåligt väder för sport och rörelse. Det är helt enkelt en undanflykt. Se istället till att du har rätt anpassade sportkläder, så att du kan få ut det mesta även när det är regnigt och blåsigt. Sedan kan det också vara en bra motivation och uppiggande att ta på sig lite snygga kläder när du ger dig ut i spåret en grå höstdag. Investera gärna i både praktiska och färgglada kläder. Välj bort bomullsplagg, eftersom bomullskläder inte är lämpliga när det är kallt ute. Om du svettas blir bomullsplagg snabbt blöta, vilket gör att du lätt kan bli underkyld och sjuk. Välj istället kläder lager på lager, så du lätt kan ta av dig och anpassa dina kläder efter temperatur och väder.

För att klä sig enligt ”lager på lager principen”, ska du använda tre olika plagg på varandra. Om du motionerar utomhus är det toppen att kunna anpassa dig efter olika förhållanden. Det första plagget du ska ta på dig är ett underställ. Underskatta inte detta plagg, eftersom det är i stort sett det viktigaste plagget. Använd ett underställ i syntet, som gör att din hud andas. Bygg sedan på med ett mellanlager, som till exempel kan vara en fleecetröja eller en polotröja. Detta mellanlager hjälper till att transportera bort fuktighet och överskottsvärme. Samtidigt håller detta lager dig varm. Det sista lagret är ytterplagget. Det kallas också ofta för skalplagg och brukar vara vindtätt, samt skydda mot väta. Detta plagg ska även ha en bra andningsförmåga, så all fukt transporteras ut.

Tänk på reflexen

Om du väljer att ge dig ut på kvällen är det ett måste att du syns ordentligt i mörkret. Många olyckor sker på grund av att man inte syns ute på vägarna. Om du bär reflex syns du på långt håll, till skillnad från den som är utan. Tänk på att använda reflexer både fram och bak på kroppen. Om du är ute och joggar eller går passar det utmärkt med en reflexväst. Då syns du både framifrån och bakifrån. Det finns en rad olika reflexer att välja mellan. Många löpare använder pannlampor istället för reflex. De har två funktioner: Du syns tydligt och klart plus att du ser var du springer. När det är mörkt ute kan det vara svårt att hitta de rätta vägarna. Reflex och ljus är en billig livförsäkring!

Dagsljus gör susen för humöret

Kanske är du van att under de ljusare månaderna ge dig ut på kvällarna för att motionera, men har du möjlighet att under hösten och vintern ge dig ut och motionera när det fortfarande är ljust ute, är det till att föredra. På hösten blir det snabbt mörkt på dagen och vi behöver alla en daglig dos av dagsljus. Dagsljus är bra för både kropp och själ, så se till att få åtminstone 20 minuters dagsljus per dag. Om du inte får tillräckligt med dagsljus, kan det på sikt leda till depression och nedstämdhet. Ju mer dagsljus och sol du absorberar, desto mer D-vitamin bildas i huden och signalsubstansen serotonin i kroppen fylls stadigt på. Serotonin gör att du mår bättre och får mer energi, vilket naturligtvis innebär att det även blir lättare att motionera. Om du håller igång med din träning på hösten och vintern, ökar produktionen av serotonin i kroppen naturligt och du slipper känna dig låg under de mörkare månaderna på året.

Färgsprakande inspiration gör susen för sinnet

Hösten är en vacker period på året, som präglas av förändring i naturen runt oss. Alla kombinationer av färger, piggar upp de flesta människor. Även om många människor föredrar att undvika lägre temperaturer genom att stanna inomhus, är graderna och luftkvaliteten under hösten perfekt för utomhusaktiviteter.

Hösten är en bra tid för att utforska nya parker och motionsspår i närområdet. Årstidens växlande väder ger dig nya dofter och upplevelser, oavsett om du bor i en stad eller på landet. När bladen börjar falla och den första daggen känns på morgonen, kan du avsätta en kväll till att titta på kartor från närområden och spår där du aldrig har varit. Planera in en ny tur i en park eller i skog och mark. Det är underbart att upptäcka nya saker och miljöer.

Om du regelbundet njuter av sport och motion mår du på sikt bättre och detta gäller naturligtvis inte bara på hösten. Mer rörelse innebär att du även får högre fettförbränning i lugnt tillstånd, en bättre sömn och återhämtning av musklerna. Du lär även få ett bättre motstånd mot kyla och bättre inställning mot de tröttsamma kortare dagarna. Klä dig därför efter väder, snöra på dig skorna, gör en ordentlig uppvärmning och ge dig ut och njut av hösten. Snart ska du se att du inte kan vara utan en daglig dos av luft och motion!