Les Deux

Ett klädmärke som förtjänar lite uppmärksamhet, kanske speciellt från er killar, är danska Les Deux, vars sortiment du kan kolla in hos Hardcasa. Här har du ett märke startat av två eldsjälar från helt olika bakgrunder som lyckats blanda det bästa av två världar.

Les Deux stil präglas av tidlöshet och exklusivitet som till och med faller de mest kräsna modefantasterna i smaken. Företaget skapar bland annat kepsar, t-shirtar, skjortor, jeans, skor och klockor, allt producerat i material av högsta kvalitet. Dessutom jobbar företagets grundare med att bidra till ett bättre samhälle i Zambia där man startat ett projekt med skolbyggen, malariabekämpning och andra insatser. Så när du köper Les Deux snygga modekläder bidrar du även med pengar till detta projekt.

Berättelsen om Les Deux

Märket Les Deux startades 2009 av danskarna Virgil Nicholas och Andreas von der Heide. Det hela började med en idé om att skapa ett märke som blandade Northern Sealands prydlighet med Nørrebro i Köpenhamns lite mörkare rötter. De hittade några gamla engelska symboler som de sydde fast på en vit t-shirt och t-shirten blev genast populär bland deras vänner och familjer. Allt som nu krävdes var att få t-shirten såld till några butiker i Danmark och ett nytt märke skulle vara fött!

Så en morgon i juni 2009 satte grabbarna sig i sin Mini Cooper för en roadtrip till Danmarks alla klädesbutiker för män. De hade satsat alla sina kort på den vita t-shirten, eftersom alla deras vänner och familjemedlemmar älskade den. Spänningen och entusiasmen var på topp! Men vid killarnas första stopp blev de i det närmaste utskrattade när de presenterade t-shirten. Vad är konceptet? Vad kan vi göra med en enda t-shirt från ett helt okänt märke? undrade man. De lyckades alltså inte helt bra på sitt första stopp och även de 30 följande butikerna gav dem kalla handen.

Men Virgil Nicholas och Andreas von der Heide vägrade ge upp och resan fortsatte till Århus. Där träffade de Nikolaj och Steffen som hade en butik i centrum. De älskade t-shirten och köpte tolv stycken till en början. Innan sommaren var slut hade mer än 500 t-shirtar sålts och sagan om Les Deux hade fått sin början.

Nästa stora succé kom med Les Deux snapback keps, vilket började med att många danska kändisar tog på sig kepsen, såsom Christopher, Medina och Remee. Året var 2010 och vid den tiden fanns det inget annat märke med huvudbonader som en huvudsaklig del av sin kollektion. Detta gav Les Deux en enorm konkurrensfördel och snart bar människor över hela Danmark en keps med Les Deux logga på sig. Inom ett mycket kort tidsspann såldes över 50 000 kepsar! Kepsen utgör därmed en stark milstolpe i företagets framgång.

Idag har alltså Les Deux växt sig från en enkel t-shirt till ett märke med ett omfattande sortiment på över 100 olika artiklar i olika färger. För varje säsong växer de sig lite större och gör entré på nya marknadsområden. Idag finns märket i cirka 10 länder och visionen är att det ska bli fler. Les Deux beskriver sig som ett märke ”out of the box” som är till för alla, liksom kärleken!